Onderzoek naar menselijk gedrag heeft uitgewezen dat mensen schrikken van het woord pensioen en dat associëren met de dood. hahaha… dat is wrange humor! Daar gaan dan de miljoenen aan reclamebudget van verzekeraars en pensioenfondsen. Ondanks alle inspanningen om pensioen aantrekkelijk te maken, blijkt dit dus weggegooid geld? Wijzen op risico’s en doemscenario’s werken volgens de gedragsgeleerden al helemaal niet en jagen de mens nog verder zijn boomhut in.

De verzekeraar Zwitserleven creëerde het begrip zwitserlevengevoel. De definitie ( jazeker, het staat zelfs in het woordenboek ) staat voor een onbekommerd en onbezorgd gevoel, vooral na het pensioen, gebaseerd op het vertrouwen dan men een in financieel opzicht een onbezorgde oude dag tegemoet gaat.

Vertrouwen geknakt

Het vertrouwen is nu lager dan ooit door alle negativiteit die over de mensen heen is gestort. Kortingen op pensioenen, verhoging van de pensioenleeftijd, verlaging van pensioenopbouw, de lage rente, dalende dekkingsgraden.. ga zo maar door.Mensen zijn bang dat er voor hen straks niet genoeg pensioen meer is om van rond te komen.
BAM!! Weg Zwitser Leven gevoel.

Wie heeft de oplossing?

Wij hebben ook niet direct de oplossing voorhanden. De pensioenbranche is hard aan het werk om pensioenen beter en duidelijker te communiceren. De huidige startbrief en de UPO ( wie weet waar deze afkorting voor staat? ) doen het niet zo goed. Nou ja, niet zo goed, ze worden nauwelijks gelezen! Ondanks gebruik van jip-en- janneketaal is de branche niet geslaagd om mensen aan het lezen te krijgen. Het blijft dus lastig om mensen in beweging te krijgen en bewust te maken van iets wat pas veel later gaat spelen. Après nous, le déluge’ , weet u nog?

Vanaf nu is het Pensioen 1-2-3

Wat is Pensioen 1-2-3?

De deelnemer aan de pensioenregeling krijgt op een nieuwe manier informatie gepresenteerd, verdeeld over drie lagen. Zo wil de wet Pensioencommunicatie het hebben. De wet is 1 juli 2015 ingegaan en vanaf 1 juli 2016 moet elke pensioenuitvoerder op deze manier communiceren.

Waarom 3 lagen?

Deelnemers bepalen nu zelf hoe gedetailleerd zij de informatie over hun pensioen willen lezen. De eerste laag geeft beknopte informatie en laag 3 de meest complete. Kies zelf wat je wil lezen. Dat is de bedoeling. En met hulp van een paar mooie icoontjes moet het volgens de branche nu wel gaan lukken!

En wat denken wij?

Wij denken dat het een goede stap in de richting is. Je moet niet doen alsof pensioendeelnemers kleuters zijn waartegen je in jip-en-janneketaal moet praten.Het opschalen van informatie in lagen met hulp van duidelijke icoontjes om het leesbaar te maken lijkt een goed idee. Toch denken wij dat de grootste rol in de communicatie is weggelegd voor de werkgever. De werkgever is tenslotte het eerste aanspreekpunt en geniet ook het vertrouwen van zijn medewerkers.De werkgever zou daarom meer betrokken mogen worden in de communicatie. Werkgevers zijn beter in staat om te luisteren en kunnen pensioen dichter bij de werknemer brengen dan pensioenuitvoerders.

Een gemiste kans?

Ja wij vinden van wel. Waar lezen we in de wet Pensioencommunicatie over de rol van de werkgever anders dan dat hij de werknemer binnen 3 maanden na de start van pensioendeelname moet informeren over ‘dat hij geïnformeerd wordt door de pensioenuitvoerder’ ?
Werkgevers lijken nu aan zet te zijn!

0 Reacties

Geef een antwoord

©2020 Rondom Pensioen

Neem contact met ons op

Stuur ons een e-mail en we zullen z.s.m. contact met je opnemen.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account